https://ukmfolio.ukm.my/pluginfile.php/1767361/course/summary/Proforma%20PKP%20%20PPPM1952%20KEBUDAYAAN%20DAN%20KESENIAN%20ISLAM.docxISLAMIC

ART AND CULTURE

 

PUSAT KESEJAHTERAAN INSAN DAN KOMUNITI

FAKULTI PENGAJIAN ISLAM

IJAZAH SARJANAMUDA PENGAJIAN ISLAM DENGAN KEPUJIAN

 

SEMESTER 1 SESI 2020/2021

 

MAKLUMAT KURSUS

 

 

 

1)             Kod Kursus        :         PPPM1952

 

2)             Nama Kursus     :         KEBUDAYAAN DAN KESENIAN ISLAM

 

3)             Kredit                 :         2 JAM KREDIT

 

4)             Taraf Kursus      :         ELEKTIF LUAR JABATAN

 

5)             Pensyarah          :         DR. NUR ATHIROH MASYA’AIL TAN @ TAN AI PAO

 

6)             Masa & Tempat :         

 

7)             Sinopsis             :

 

Kursus ini membincangkan falsafah kebudayaan dan kesenian menurut perspektif Islam. Kedudukan seni dalam kebudayaan. Keseimbangan dan kesepaduan antara nilai estitika dan etika. Kursus ini mengkaji peranan seni dan budaya sebagai uslub dakwah. Antara bidang seni yang  dibicarakan ialah seni bunyi, lakonan, seni rupa dan seni sastera.

 

8)             Prasyarat :    Tiada

 

9)             Keperluan Kursus Untuk Menduduki Peperiksaan

(Rujuk Peraturan UKM Pengajian Sarjanamuda pindaan 2009).

 

Kursus ini dijalankan secara Penilaian Berterusan.

 

10)          Rujukan:

 

1.      Ali Shariati. 1979. On The Sosiology of Islam. Berkely: Mizan Press.

2.      Al-Attas, Sayed Muhamad Naquib. 1972. Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu. Kuala Lumpur: Universiti Kebangsaan Malaysia.

3.      Bassam Tibi. 1991. Islam and The Cultural Accommodation of Social Change.

4.      Oloan Situmorang. Drs. 1993. Seni Rupa Islam: Pertumbuhan dan perkembangannya.

5.      Israr.c. 1978. Sejarah Kesenian Islam 1 dan 2. Jakarta: Bulan Bintang

 

 

11)          Senarai Hasil Pembelajaran Kursus

 

1.        Berkebolehan menjelaskan sejarah kesenian Islam dan dapat menghuraikan bagaimana kedudukan kesenian di awal Islam.

2.        Berkebolehan menjelaskan kedudukan dan membezakan yang harus dan yang haram dalam persembahan kesenian.

3.        Berkebolehan menganalisis kebudayaan dan kesenian Islam dan peranannya dalam kehidupan muslim.   Pelajar dapat   menyediakan persembahan yang bersesuaian.

 

 

 

 

 

 


Bil.

Hasil Pembelajaran Kursus (HPK)

Kaedah Pengajaran & Pembelajaran

Kaedah Pentaksiran

 

Jam Bersemuka[1]

(Jam)

Jam Pentaksiran

(Jam)

Belajar Kendiri (Jam)

Jumlah Jam Pembelajaran[2]

(Jam)

1.

Berkebolehan menjelaskan sejarah kesenian Islam dan dapat menghuraikan bagaimana kedudukan kesenian di awal Islam

 

Kuliah

Penilaian Berterusan

 

7

(7x1=7)

1

(1x3=3)

10

(7+3)

18

(7+1+10)

2.

Berkebolehan menjelaskan kedudukan dan membezakan yang harus dan yang haram dalam persembahan kesenian

Kuliah

Penilaian Berterusan

 

7

(7x1=7)

1

(1x3=3)

10

(7+3)

18

(7+1+10)

3.

Berkebolehan menganalisis kebudayaan dan kesenian Islam dan peranannya dalam kehidupan muslim. Pelajar dapat   menyediakan persembahan yang bersesuaian

Perbincangan Kumpulan Kecil

Penilaian Berterusan

 

7

(7x3=21)

4

(4x3=12)

33

(21+12)

44

(7+4+33)

 

Jumlah Jam Notional yang diperlukan

 

 

 

21

6

53

80

 

Jumlah Kredit

 

 (jumlah jam/40)

 

 

 

 

2.00

 12.  Pelan  Pengajara


13.  Pelan Pentaksiran:

 

(1)              PPPM1952 KEBUDAYAAN DAN KESENIAN ISLAM :

– HPK

 

Pada akhir kursus ini, pelajar seharusnya boleh:

Tahap Taksonomi

Indikator

 

HPP*/MQF**

Pemboleh (1) / Penentu (2)

Kaedah Penyampaian

Kaedah Pentaksiran ( Penilaian Berterusan )

 

 Tugasan Individu 20%

Penulisan Laporan Tugasan 30 %

Pembentangan Digital 30%

Keaktifan Perbincangan 20%

1.

Berkebolehan menjelaskan sejarah kesenian Islam dan dapat menghuraikan bagaimana kedudukan kesenian di awal Islam

C4

Membahaskan konsep dakwah dan keperluan dakwah

HPP1

2

Kuliah

20%

 

 

 

2.

Berkebolehan menjelaskan kedudukan dan membezakan yang harus dan yang haram dalam persembahan kesenian

C4

Memberi hujah berdasarkan hukum berdakwah

HPP2

2

Kuliah

 

30%

 

 

3.

Berkebolehan menganalisis kebudayaan dan kesenian Islam dan peranannya dalam kehidupan muslim. Pelajar dapat   menyediakan persembahan yang bersesuaian

A3

Menganalisis data berkaitan pendekatan dakwah

HPP5

 

Perbincangan Kumpulan Kecil

 

 

 

 

 

 

 

 

30%

 

 

 

20%

 

JUMLAH/ TOTAL

20%

30%

30%

20%

 



[1] Merujuk kepada sesi berjadual yang diatur untuk pertemuan pengajar dan pelajar, seperti kuliah, makmal, kelas tutoran dan sebagainya, untuk tujuan penyampaian kandungan kursus, pentaksiran formatif dan pentaksiran berterusan/sumatif yang digabung dengan sesi bersemuka tersebut.

[2] “Jumlah jam pembelajaran” ini hanyalah untuk tujuan perancangan penyampaian mengikut HPK dan pensyarah perlu mengembangkan jumlah ini mengikut tajuk kuliah mingguan selama 14 minggu atau satu semester yang ditawarkan. Had terima untuk masa pembelajaran pelajar yang dibangunkan mengikut tajuk atau minggu ialah ±0.1 jam. Had terima untuk peruntukan markah pentaksiran ialah ±5% kecuali sekiranya terdapat percanggahan dengan peruntukan markah yang ditetapkan di dalam Peraturan UKM (Pengajian Sarjanamuda), Peraturan UKM (Pengajian Siswazah) atau yang setara dengannya.