INTERACTIVE GAMES

Kursus ini akan membincangkan aspek-aspek seperti teori reka bentuk permainan, teori motivasi, sejarah main permainan, ‘genres’ permainan, proses reka bentuk permainan dan produksi permainan. Topik seperti pembangunan cerita, pembangunan watak (peranan pemain, konsep dan reka bentuk permainan) dan konsep persekitaran akan menyediakan pelajar peluang mencipta cerita permainan berasaskan realisme dan ‘abstraction’. Topik-topik lain yang turut dibincang ialah struktur permainan: berjujukan, kotak pasir; proses reka bentuk pemain solo dan pemain multi; permainan yang bermakna, sistem dan interaktiviti; peraturan permainan digital; permainan sebagai skema ketidakpastian; permainan sebagai sistem maklumat dan permainan sebagai sistem sibernetik.

The course will discuss aspects such as game design theory, motivation theory, history of games play, game genres, game design process and game production. Topics such as story development, character development (players’ roles, character concepts and design) and environment the concept shall provide students with the opportunity to create gaming stories based on realism and abstraction. Other topics such as games structure: linear, sand box; single-player and multiplayer design process; meaningful play; system and interactivity; rules for digital games; games as schemas of uncertainty; games as information systems and games as cybernetics system shall also be discussed.